Authorship in texts produced by artificial intelligence and by students from a discursive perspective

Carolina Fernandes

Abstract

In this paper, I problematize the concept of authorship from the analysis of texts produced by artificial intelligence (AI) in comparison to texts produced by students-subjects in school productions in order to understand the functioning of authorship in the processes of production of meanings, observing the degree of authorship of the AI text and, conclude, if its writing can even surpass the human-subject's in their language practice. The analyses are operated by the theoretical-analytical device of the Discourse Analysis on the Materialistic aspect, in which language is considered discursive and thus ideological materiality (Orlandi, 1994). The results of the analysis show that artificial intelligence, in its current stage of development, is not able to break with the paraphrastic repetition of saying and produce originality effect to the point of placing itself in the position of author. By reproducing the data that is provided to it within the commands to which it is determined, it produces only a function-author simulation that allows ChatGPT to construct coherent sentences through the digital file to which it has access. Thus, it is concluded that, although the subject-student can place itself in the writing position when taking over the text produced by the program, there is no overcoming of human potential in relation to the production of singular meanings that increase the degree of authorship.

References

ASSOLINI, Filomena E. P. Discurso pedagógico escolar: condições de produção, interpretação e a emergência da au-toria. In: TFOUNI, Leda V. Múltiplas faces da autoria. Ijuí: Editora Unijuí, 2008, p. 81-100.

BROOKSHEAR, J. Glenn. Ciência da computação: uma visão abrangente. Tradução Eduardo Kessles Piveta. Porto Ale-gre: Bookman, 2013.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FERNANDES, Carolina. O visível e O invisível da imagem: uma análise discursiva da leitura e da escrita de livros de imagens. Campinas: Mercado de Letras, 2017.

FERNANDES, Carolina; VINHAS, Luciana I. Da maquinaria ao dispositivo teórico-analítico: a problemática dos pro-cedimentos metodológicos da Análise do Discurso. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v 19, n. 1, p. 133-151, jan/abr. 2019. DOI https://doi.org/10.1590/1982-4017-190101-DO0119. Acesso: maio 2019.

FERNANDES, Carolina. Procedimentos para uma intervenção pedagógica na perspectiva discursiva. Linguagem & Ensino. Pelotas: UCPel. v. 24, n. 3, p. 398-421, 2021. DOI https://doi.org/10.15210/rle.v24i3.20026. Acesso: dezembro 2021.

FERNANDES, Carolina; MILANO, Selma S. de Souza. A escrita nos anos iniciais e a emergência da autoria infantil. In: NASCIMENTO, Lucas do (Org.). Leitura e Escrita: o ensino na Alemanha, no Brasil, na França e na Suécia. Alemanha: NEA Editores, 2015, p. 207-241.

FOUCAULT, M. (1969). O que é um autor? 3 ed. Lisboa: Vega, 1992.

GALLO, Solange M. L. Autoria: questão enunciativa ou discursiva? Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v.1, n.2, p. 61-70, jan-jun/2001.

GALLO, Solange, M. L. ChatGPT: hiperautor ou não autor? Traços de Linguagem, v. 7, n. 1, p. 84-95, 2023. DOI https://doi.org/10.30681/2594.9063.2023v7n1id11199. Acesso em: 29 junho 2023.

INDURSKY, Freda. Da heterogeneidade do discurso à heterogeneidade do texto e suas implicações no processo de lei-tura. In: ERNEST, Aracy & FUNEK, B. Susana. A leitura e a escrita como práticas discursivas. Pelotas: EDUCAT, 2001, p. 27-42.

ORLANDI, Eni. O lugar das sistematicidades linguísticas na Análise do Discurso. D.E.L.T.A., v. 10, n. 2, p. 295-307, 1994.

ORLANDI, Eni P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5 ed. Campinas SP: Pontes, 2007.

ORLANDI, Eni P. Discurso e leitura. 9 ed. São Paulo: Cortez; Campinas: Unicamp, 2012.

ORLANDI, Eni. P. Análise de Discurso: princípios & procedimentos. 4 ed. São Paulo: Pontes, 2002.

PACÍFICO, S.M.R.; ROMÃO, L.M.S (org.). A Pulsação pela Palavra. Liceu Albert Sabin, 1999.

PACÍFICO, S.M.R.; ROMÃO, L.M.S. Era uma vez uma outra história: leitura e interpretação na sala de aula. São Paulo: DCL, 2006.

PAVEAU, M.-A. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. In: COSTA, J. L; BARONAS, R. L. (Org). Campinas, SP. Editora Pontes, 2021.

PÊCHEUX, Michel (1969). Por uma análise automática do discurso. In: GADET, F.; HAK, T. (orgs.). Por uma Análise Au-tomática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3 ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 1997, p. 61-89.

PÊCHEUX, Michel; FUCHS, Cathérine. (1975). Por uma análise automática do discurso; atualização e perspectivas. In: GADET, F. & HAK, T. (orgs.). Por uma Análise Automática do Discurso: Uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3 ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 1997, p.163-187.

PÊCHEUX, Michel. Ler o arquivo hoje. In: ORLANDI. Eni P. Gestos de leituras: da história no discurso. Campinas, SP: UNICAMP, 2010, p. 49-59.

PÊCHEUX, Michel (1983). Sobre os contextos epistemológicos da Análise de Discurso. Tradução de Eni P. Orlandi. Es-critos, n. 4, p. 7-16. Campinas: Labeurbe; Nudecri, 1999.

PÊCHEUX, Michel (1975). Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução Eni P. Orlandi, 4 ed. Campinas, São Paulo: Editora da UNICAMP, 2009.

POSSENTI, S. Indícios de autoria. Perspectiva, Florianópolis, v. 20, n. 1, jan./jun. 2002.